Menu



Linki


Aston Martin DB9

Aston Martin produkuje niezwykle drogie, sportowe samochody dla angielskich gentelmanów. Na kontynencie popularniejsze są supersamochody z Włoch i Niemiec, ale być może nowy model DB9 zmieni tę sytuację.

Chyba wszyscy miłośnicy motoryzacji słyszeli o brytyjskiej marce Aston MArtin, choć zapewne stosunkowo niewielu, przynajmniej w Polsce, miało okazję widzieć na własne oczy choćby jeden samochód z charakterystycznymi skrzydłami na masce. Nic dziwnego - w prawie dziewięćdziesięcioletniej historii tej firmy wyprodukowano zaledwie około 16.000 samochodów, z czego ponad 2/3 wciąż istnieje i jest w użyciu, ale najczęściej jako obiekty kolekcjonerskie, a więc niekoniecznie publicznie eksponowane. Począwszy od pierwszych egzemplarzy Astonów, które opuściły zakłady panów Lionela Martina i Roberta Bamforda w 1914 r., zawsze były to pojazdy sportowe. Niektóre występowały w zawodach, inne miały udowadniać, że sport i luksus nie przecząc sobie, mogą tworzyć ekskluzywną, brytyjską motoryzacyjną tradycję. Swego czasu samochody Aston Martin nazywano "najszybszymi traktorami świata". Auta te zawsze mogły pochwalić się wspaniałymi osiągami, ale niekoniecznie silnikami o najwyższej kulturze pracy. Stąd nie zawsze, mimo iż kosztowne i pełne szczególnego charakteru, miały na kontynencie wysokie notowania. Popularność tej firmy znacznie wzrosła, gdy jednej z wczesnych edycji filmu o Jamesie Bondzie Aston Martin zagrał główną rolę, niecodziennie wyekwipowanego pojazdu do pogoni i ucieczek.

Umieszczony podłużnie z przodu silnik DB9, jest tym samym sześciolitrowym "aluminiowym" V12 z 48 zaworami, co w Vanquishu, ale w DB9 obniżono mu nieco moc maksymalną (do 450 KM przy 6000 obr/min), za to powiększono maksymalny moment (do 570 Nm przy 5000 obr/min). Przedstawiciele Astona twierdzą, że DB9 "jedzie" po wciśnięciu pedału gazu zawsze, z każdych obrotów i na każdym biegu. Czas przyspieszania auta do 100 km/h, w wersji z manualną skrzynią, wynosi 4,9 s. Skrzynie biegów do tego samochodu oferowane są dwie - sześciobiegowa ręczna (skojarzona z dwutarczowym sprzęgłem) i również sześciobiegowy automat. Dysponuje on pierwszym na świecie systemów przełączania biegów przyciskami oraz dźwigienkami znajdującymi się za kierownicą (system Touchtronic), a nie dźwignią umieszczoną między siedzeniami. Dodajmy, że aby uzyskać idealne rozłożenie mas, skrzynia montowana jest z tyłu auta, razem z tylnym mostem, w którym znajduje się mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu.

             Statysyki
 
Sonda
Czy zamierzasz zagłosować na NIE?
 
TAK
NIE