Strona główna
          S. Pietrow
            A. Hill
          W. Kuchar
         M. Wittman
        Ch. Reeve
        W. Durant
        D. Tammet


William C. Durant

William Crapo Durant (ur. 8 grudnia 1861 w Bostonie - zm. 18 marca 1947), amerykański przedsiębiorca, pionier przemysłu motoryzacyjnego i założyciel koncernu General Motors. Razem ze wspólnikiem Josiahem Dallasem Dortem nabyli w roku 1886 spółkę Coldwater Road Cart Company. Ten zakup był bardzo zyskownym interesem i u zenitu powodzenia firma posiadała czternaście fabryk.

W roku 1890, Durant-Dort Carriage Company była największym amerykańskim wytwórcą powozów i bryczek konnych, wytwarzając rocznie blisko 150 tys. egzemplarzy rocznie. W roku 1904 William Durant został zatrudniony przez Jamesa Whitinga z firmy Buick Co. jako sprzedawca samochodów. Pomiędzy 1904 and 1908 rokiem Durant został prezesem Buicka i podporządkował podstawowe firmy wytwarzające części i akcesoria do aut jak Weston-Mott czy Champion Ignition, oba zresztą mające siedzibę w Flint. W tych czasach czołowymi amerykańskimi producentami samochodów była czwórka firm: Buick, REO (prowadzone przez Ransoma E. Oldsa), Maxwell-Briscoe, (zarządzane przez Benjamina i Franka Briscoe) oraz Ford (własnosć Henry'ego Forda). Benjamin Briscoe miał ambicje zgrupować wszystkich czterech producentów w jedną większą firmę.

Negocjacje rozpoczęły się w Nowym Jorku pod auspicjami Herberta Satterlee, zięcia bankiera J. P. Morgana. Próba zjednoczenia załamała się, gdy ze stołu rozmów "wstały" Ford i REO. William Durant był jednakże uparty i zdeterminowany stworzyć nowa spółkę i za sugestią Satterlee skreślił proponowana nazwę "International Motor Car Company" i wybrał General Motors. Dnia 16 września roku 1908 założył on firmę General Motors w New Jersey z kapitałem 2,000 dolarów. W ciągu 12 dni spółka zebrała rekordowe 12 (!) milionów dolarów gotówką. 29 września 1908 GM nabył firmę Buick, pózniej firmy Oldsmobile w Lansing, Cadillaca w Detroit oraz Oaklanda w mieście Pontiac. Durant stracił kontrolę nad firmą w 1910 roku. Bankier James J. Storrow przejął kontrolę nad firmą dnia 12 października 1910 r. W 1911 roku Durant zaczał przygotowywać się do próby zmian sił w przemysle motoryzacyjnym. W ciągu lat 1911-14 założył on liczne firmy: Mason Motor Company, Little Motor Company, Chevrolet Motor Company of Michigan, Republic Motor Company, Sterling Motor Company i Monroe Motor Company.

Kontrolę nad General Motors W. Durant odzyskał ponownie w roku 1915, lecz został zmuszony do ustąpienia pięć lat później, w 1920 roku. Wtedy w roku 1921 założył on firmę Durant Motors. Coraz trudniejszy rynek i późniejszy Wielki Kryzys przypieczętowały koniec motoryzacyjnych marzeń Duranta. Po tym wszystkim Durant nigdy nie był w stanie odzyskać kontroli nad GM. Wymyślał on wciaż nowe pomysły, lecz nie miał już pieniędzy, by zrealizować swe plany. Pod koniec swego życia William zarządzał kręgielniami we Flint nieopodal kompleksu fabryk Buicka. Pomimo niepowodzeń William Durant nie zgorzkniał i nie żałował swoich decyzji. Wręcz przeciwnie tryskał on energią i wkładał ją cała w nowe przedsięwzięcie. Rzucał się w wir nowych przygód. Nową pasją stała się kręgielnia. Durant wierzył, że kręgielnia stanie się kolejną wielką rzeczą i że wpłynię na rozrywkę w przeciętnej amerykańskiej rodzinie.