Strona należy do serwisu www.carnivor.zh.pl
        Strona Główna
        Historia marki
        Dane techniczne
        Zdjęcia
        Modele kartonowe
        Instrukcja obsługi
        Linki
Historia marki ze strony: http://motocity.pl/forum/viewtopic.php?p=9457#9457

Początki

Uaz - Ulyanovskiy Avtomobilnyi Zavod powstał w 1941 roku. Pierwszym czteronapedowcem był UAZ 69, kopia GAZ-a 69,z czterocylindrową rzędówka o pojemności 2,2L. Na pierwszym zdjęciu wersja przeciwminowa, wyposazona w sensory pod podwoziem i reflektor na desce, którym pokazywać można było pozycje miny. Drugi obrazek pzredstawia ostatnia wersję UAZ-a 69, która nie weszła do seryjnej produkcji, została zastapiona modelem 469.


W 1958 roku, pierwszym samochodem skonstruowanym przez zakłady UAZ był minibus UAZ 450, którego zmodyfikowane wersje sa produkowane do dziś. Na trzech zdjęciach poniżej: pick-up 451, opancerzony 3963 Konalu oraz dzis produkowany 2206 Minibus ze zmienionym grillem. N adzień dzisiejszy, te pojazdy wciąz są dobre na długie trasy i nikłej jakości rosyjskie drogi, sa gęsto uzywane w Afryce i niektórych państwach azjatyckich.


UAZ 469 - JEEP DLA ARMII CZERWONEJ

We wczesnych latach 60., powstał projekt nowego jeepa, nastepcy UAZ-a 69. Na pierwszym zdjęciu widzimy wczesne szkice ów UAZ-a (1962r.). Po dziesięciu latach prób i testów, w 1972 roku, fabryke opuścił pierwszy UAZ 469 (stoi on do dziś na piedestale przed fabryką - zdjęcie nr.2). Uaz 469 posiadał 2,5litrowy silnik, gaznikowy o mocy 72KM, choć próbowano różnych wersjii silnikowych (jak Peugeot-Citroen 2500TD, lub 2.1TD z Citroena XM).


Oczywiście, 469 doczekał się wersji specjalnej, na zdjęciach poniżej widać amfibię na bazie 469-tki, UAZ-a 3907 Jaguar. Auto zaprojektowano we wczesnych latach 80. (chyba 83 ?) i wyciagał na wodzie całe 10km/h. Oczywiście amfibiami sczyciły sie również Łada oraz LuAZ, ale o tym w nastepnych odcinkach. Niestety, UAZ 3907 nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej.


UAZ 469 był równiez sprzedawany w Europie i całkiem nieźle sobie radził w latach 80., gdy nastała moda na off-roadery. Auto to wciąż nadaję się do ćwiczeń w terenie, wyposazony w podówjny zbiornik paliwa (2x40L). Najwiekszym wrogiem "żołnierza" jest rdza, jednak jesli sie o niego dba, potrafi wytrzymać długie lata. Rózne wersje UAZ-a zapewniały firmy importujące "żołnierzy", jak Uaz dla firmy Martorelii, wyposażona w 90-konny silnik Peugota. Dwa pozostałe obrazky pokazują zakład produkcyjny. Daleko im było (ba, jest) do Japonii...


Na przełomie lat 80. i 90., UAZ zrealizował nowy projekt pojazdu wojskowego dla armii czerwonej. Model 469 chciano zastapić UAZ-em 3172 (Trzy zdjęcia poniżej - czwarte ukazuje skrócona wersję 3172, zwaną 3171). Wyglada on podobnie do Toyoty Land Cruiser, silnik miał ten sam, co 469, jednak o pojemności 2,9L i mocy 103KM. By wprowadzić go do serii, ukończył on wszytskie prototypowe testy w roku 1993, jednak kryzys w Armii Czerwonej wymusił na zakładach UAZ zaprzestanie dalszego rozwoju tegoż projektu.


CHIŃSKI KLON, CZYLI BEIJING 4x4

Uaz 469 miał chińskiego "kuzyna", trochę różniącego się, ale mechaniczna baza pozostała ta sama, produkowane są przez Beijing Jeep Corporation (Beijing - chin. Pekin) w Pekinie. Beijing 212, jak UAZ 469 został aprezentowany we wczesnych latach 60. i produkowany w kilka lat później. Baza techniczna została ta sama, choć nieco uproszczona (do lat 90. Beijingi miały tylko 3 biegi!).

Jeszcze do niedawna produkowany tylko na potrzeby chińskiej armii, od kilku lat Beijing wkroczył w rynek cywilny. Nowe wersje, zwane 2020, z kilkoma ulepszeniami, jak nowe koła, tarczowe hamulce czy nowe amortyzatory, wspomaganiu kierownicy, lżejszym kole zamachowym i.. czterobiegowej skrzyni! Z 85koniami, 2020 rozpędzał się w 16,5 sekundy! Niestety... do 60km/h.. Beijing ponadto produkuje jeepy na licencji Jeepa Cherokee.


UAZ DZIŚ

469 nadal jest produkowana (w Rosji pod nazwą 3151), z nowymi silnikami, jak ZMZ 2.5 16V o mocy 150KM, montowany w wersjach BAR (1-sze i 2-gie zdjęcie). Wreszczie UAZ_y doczekały sie normalnej deski rozdzielczej i bardziej "cywilnych siedzeń". Na trzecim i czwartym obrazku wersja sportowa (coś w stylu Jeepa Renegade), zaś na ostatnim obrazku, najnowsza wersja, ukazana na wystawie w Moskwie w 2002roku. Wreszczie "żołnierz" przybrał cywilne ciuchy!


Nastepnym modelem do omówienia jest UAZ 3160/3162 Simbir. Zaprojektowany w 1993, ale produkowany od 1998 roku. Nowe 4x4 nie wygląda zbyt okazale, no, nawet nowoczesnie, zasilany ejst tym samym silnikiem, co 469, ale juz z elektronicznym wtryskiem, chociaż gaźnikowe 2.9 nadal jest oferowane na rosyjskim rynku. Moc wacha się od 90 do 120KM.


Na bazie Simbira opracowano pickupa, UAZ-a 2362 (1,2 zdjecie), 2760 z plastikowym dachem (3 zdjecie) oraz (2001) zaprezentowane nowe wersje ww. UAZ-ów z całkiem ładnym grillem, teraz wyglądaja lepiej, niz ich pierwowzory, aale sa one nadal produkowane.


Ponadto wypada wymienić: UAZ 3165 Simba(zdjęcia poniżej), van z napedem na cztery kółka, w roli zmiennika dla starych busów z lat 50. Niedawno zmienili stylistyke prototypu (dwa ostatnie zdj.), silnik stanowi stary(bardzo stary) silnik z 469 o pojemnosci 2,7L oraz mocy 128KM. Do Europy trafiło bardzo niewiele tych UAZ-ów (nowe normy bezpieczeństwa praktycznie wykluczają UAZ-y z rynku). Ponoć UAZ niedawno zawiązał "joint-venture" z De Tomaso, włoskim producentem niszowych aut sportowych, i ponoc UAZ SImbir ma być produkowany w południowych Włoszech. Miejmy nadzieje, że to żart. W każdym bądź razie szkoda, że w zachodniej Europie tak trudno o UAZ-a, by udowodnić właścicielom SUV-ów, co to znaczy prawdziwy 4x4